Throttle control of the system vehicle air supply
DOI:
https://doi.org/10.30977/VEIT.2018.13.0.36Abstract
A simplified structural diagram of the control system (CS) of the crankshaft rotation frequency is developed, which uses the discrete transfer function of the control object and the discrete transfer function of the control object with respect to the driving force. As a parametrically optimized regulator, a second-order linear regulator is used. The projected control system is characterized by a relatively low noise level and the amount of lag in the control object. In such conditions, the use of PID regulators is recommended. To ensure that the regulator in question had the properties of a continuous PID controller, constraints on its coefficients were imposed. In the system under consideration, it is proposed to use the stepper motor to change the angular position of the throttle valve to control the speed of the crankshaft. The obtained ratios allow preliminary estimation of the values of the coefficients of the digital controller, and also select the required sampling period for the signals of the microprocessor control system of the gas internal combustion engine. In the future, the values of the selected parameters should be refined in the course of experimental studies taking into account the limitations considered.
Key words: throttle; control system; structural diagram; transfer function; difference equations.
References
Izerman R. Digital control systems / R. Iserman. – Moscow: Mir, 1984. – 541 р.
Methods of classical and modern theory of automatic control: A textbook in 5 volumes; Т.3: Synthesis of regulators of automatic control systems / Ed. K.A. Pupkov and N.D. Egupova. - Moscow: Izdatelstvo MGTU im. NE Bauman, 2004. – 616 р.
Manoylo V.М. Constructive features of throttle knots of air supply systems of autotractor internal combustion engines / Manoylo V.M, Lipinskii M.S, Dzyubenko A.A // Electronic Journal "Automotive Electronics. Modern technology". - Kh. KhNADU - 2017. – Ed. 11. – P. 38 - 45.
Patent for Utility Model 110618 Ukraine, F01L / 00, F02M23 / 00.00. Choke center of air sup-ply system engine / F.I. Abramchuk, V.M. Ma-noylo, O.A. Dzyubenko, M.S. Lipinsky - appli-cation № a2013 00833 dated January 24, 2013; has published 25.10. 2016. Bul. No. 20.
Пристатейна бібліографія ДСТУ
Изерман Р. Цифровые системы управления: Пер.с англ / Р. Изерман. – М.: Мир, 1984. – 541 с.
Методы классической и современной теории автоматического управления: Учебник в 5-и тт.; Т.3: Синтез регуляторов систем автоматического управления / Под ред. К.А. Пупкова и Н.Д. Егупова. – М.: Издательство МГТУ им. Н.Э.Баумана, 2004. – 616 с.
Манойло В.М. Конструктивные особенности дроссельных узлов систем воздухоснабжения автотракторных ДВС /Манойло В.М., Липинский М.С., Дзюбенко А.А.// Електронний журнал «Автомобільна електроніка. Сучасні технології». – Х.: ХНАДУ.– 2017.– Вип. 11. – С. 38 - 45.
Пат. на кор. модель 110618 Україна, F01L/00, F02M23/00.00. Дросельний вузол системи повітропостачання ДВЗ /Ф.І. Абрамчук, В.М. Манойло, О.А. Дзюбенко, М.С. Липинський.- заявка № а2013 00833 від 24.01.2013; опубл. 25.10. 2016. Бюл. № 20.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Владимир Максимович Манойло
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.