Удосконалення системи рекуперативного гальмування м'якого гібридного автомобіля

Автор(и)

  • Володимир Двадненко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25, Україна https://orcid.org/0000-0002-6634-3431

DOI:

https://doi.org/10.30977/VEIT.2025.28.0.6

Ключові слова:

алгоритм роботи двигунів гібридного автомобіля, м'які гібридні автомобілі, вентильний електродвигун, тяговий електропривод, гібридна силова установка

Анотація

М'які гібридні автомобілі є вдалим компромісом щодо співвідношення ціна-якість серед гібридних автомобілів. Для зниження вартості і ваги, а також підвищення ефективності рекуперації м'якого гібридного автомобіля запропоновано новий алгоритм роботи двигунів силової установки у режимі міського руху. У пропонованому автомобілі рівномірний рух на ДВЗ з відносно невисокою швидкістю (40-50 км/г) замінен на рух з електроприводом та зупиненим ДВЗ. Також виключений режим холостого ходу ДВЗ за рахунок системи старт-стоп. Старт з місця і набір швидкості треба проводити на ДВЗ. При такому режимі руху важливе значення набуває режим службового рекупераційного гальмування електродвигуном-генератором, при якому важливо достатне електричне навантаження тягового електродвигуна-генератора, що працює в режимі генератора. Мала ємність тягового акумулятора м'якого гібридного автомобіля і відносно висока швидкість з якою проводиться рекуперативне службове гальмування швидко призводить до малої ефективності електричного гальмування через знижений струм заряду тягового акумулятора малої ємності, коли він заряджений. Показано, що в цьому випадку достатнє уповільнення у процесі рекуперативного гальмування буде при підключенні активної трифазної нарузки змінного струму до електродвигуна-генератора.

Посилання

  1. Iqbal, M. Y., Wang, T., Li, G. X., Chen, D. D., & Al-Nehari, M. (2022). A study of advanced efficient hybrid electric vehicles, electric propulsion and energy source. Journal of Power and Energy Engineering, 10(7), 1–12. https://doi.org/10.4236/jpee.2022.107001
  2. Kia. (н.д.). Гибридні автомобілі Kia. URL: https://www.kia.com/uk/electric-hybrid-cars/what-is-a-mild-hybrid/ Kia. (n.d.). Hibridni avtomobili Kia [Hybrid Kia vehicles]. Retrieved from https://www.kia.com/uk/electric-hybrid-cars/what-is-a-mild-hybrid/ [in Ukrainianin]
  3. Chen, X., Zhong, J., Sha, F., & Zhong, Z. (2021). Research on innovative plug-in hybrid electric vehicle comprehensive energy consumption evaluation method based on statistic energy consumption. Science Progress, 104(4). doi: https://doi.org/10.1177//00368504211050284
  4. Gómez-Barroso, Á., Vicente Makazaga, I., & Zulueta, E. (2025). Optimizing hybrid electric vehicle performance: A detailed overview of energy management strategies. Energies, 18(1), 10. https://doi.org/10.3390/en18010010
  5. Бажинов, О. В., Смирнов, О. П., Сєріков, С. А., Гнатов, А. В., & Колєсніков, А. В. (2008). Гібридні автомобілі (за ред. О. В. Бажинова). Харків: ХНАДУ, 327 с. Bazhinov, O. V., Smyrnov, O. P., Serikov, S. A., Hnatov, A. V., & Kolesnikov, A. V. (2008). Hibrydni avtomobili (za red. O. V. Bazhinova) [Hybrid vehicles]. Kharkiv: Kharkiv National Automobile and Highway University, 327 p. [in Ukrainian].
  6. Fernandes, P., Macedo, E., Tomás, R., & Coelho, C. (2023). Hybrid electric vehicle data-driven insights on hot-stabilized exhaust emissions and driving volatility. International Journal of Sustainable Transportation, 17(2), 84–102. https://doi.org/10.1080/15568318.2023.2219629
  7. x-engineer.org. (2020). Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV) – examples. Retrieved from https://x-engineer.org/mild-hybrid-electric-vehicles-mhev-examples/
  8. x-engineer.org. (2021). Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV) – control functions. Retrieved from https://x-engineer.org/mild-hybrid-electric-vehicle-mhev-control-function/
  9. Traoudi, A., Haque, M. S., Luo, C., & Strzelec, A. (2021). Design and optimization of a mild hybrid electric vehicle with energy-efficient longitudinal control. SAE International Journal of Electrified Vehicles, 10(1), 14-10-01-0005. https://doi.org/10.4271/14-10-01-0005
  10. Dvadnenko, V., Arhun, S., Myhal, V., & Pushkar, O. (2022). Concept of a low-cost hybrid car. International Journal of Integrated Engineering, 14(6), 253–264. DOI: 10.30880/ijie.2022.14.06.022
  11. Karrouchi, M. (2023). Practical investigation and evaluation of the Start/Stop system's impact on the engine's fuel use, noise output, and pollutant emissions. e-Prime – Advances in Electrical Engineering, Electronics and Energy, 6. https://doi.org/10.1016/j.prime.2023.100310
  12. Бажинов, О. В., Двадненко, В. Я., & Колєсніков, А. В. (2010). Система рекуперативного гальмування гібридного автомобіля (Патент №52009). Україна, Харківський національний автомобільно-дорожній університет. № u201001540; заявлено 15.02.2010; опубліковано 10.08.2010, Бюлетень №15. Bazhinov, O. V., Dvadnenko, V. Ya., & Kolesnikov, A. V. (2010). Systema rekuperatyvnoho halmuvannia hibridnoho avtomobilia (Patent No. 52009) [Regenerative braking system of a hybrid vehicle]. Ukraine, Kharkiv National Automobile and Highway University. No. u201001540; filed 15.02.2010; published 10.08.2010, Bulletin No. 15. [in Ukrainianin]
  13. Василевський, В. І., & Купіїв, Ю. А. (1978). Автомобільні генератори. Транспорт, 160 с. Vasylevskyi, V. I., & Kupiiv, Yu. A. (1978). Avtomobilni heneratori [Automotive generators]. Transport, 160 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-12

Як цитувати

Двадненко, В. (2025). Удосконалення системи рекуперативного гальмування м’якого гібридного автомобіля. Автомобіль і електроніка. Сучасні технології, (28), 58–65. https://doi.org/10.30977/VEIT.2025.28.0.6

Номер

Розділ

ШЛЯХИ ПОКРАЩЕННЯ ЕКОНОМІЧНИХ І ЕКОЛОГІЧНИХ ПОКАЗНИКІВ АВТОТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ. ЕНЕРГОЗБЕРІГАЮЧІ ТЕХНОЛОГІЇ