Удосконалення системи рекуперативного гальмування м'якого гібридного автомобіля
DOI:
https://doi.org/10.30977/VEIT.2025.28.0.6Ключові слова:
алгоритм роботи двигунів гібридного автомобіля, м'які гібридні автомобілі, вентильний електродвигун, тяговий електропривод, гібридна силова установкаАнотація
М'які гібридні автомобілі є вдалим компромісом щодо співвідношення ціна-якість серед гібридних автомобілів. Для зниження вартості і ваги, а також підвищення ефективності рекуперації м'якого гібридного автомобіля запропоновано новий алгоритм роботи двигунів силової установки у режимі міського руху. У пропонованому автомобілі рівномірний рух на ДВЗ з відносно невисокою швидкістю (40-50 км/г) замінен на рух з електроприводом та зупиненим ДВЗ. Також виключений режим холостого ходу ДВЗ за рахунок системи старт-стоп. Старт з місця і набір швидкості треба проводити на ДВЗ. При такому режимі руху важливе значення набуває режим службового рекупераційного гальмування електродвигуном-генератором, при якому важливо достатне електричне навантаження тягового електродвигуна-генератора, що працює в режимі генератора. Мала ємність тягового акумулятора м'якого гібридного автомобіля і відносно висока швидкість з якою проводиться рекуперативне службове гальмування швидко призводить до малої ефективності електричного гальмування через знижений струм заряду тягового акумулятора малої ємності, коли він заряджений. Показано, що в цьому випадку достатнє уповільнення у процесі рекуперативного гальмування буде при підключенні активної трифазної нарузки змінного струму до електродвигуна-генератора.
Посилання
- Iqbal, M. Y., Wang, T., Li, G. X., Chen, D. D., & Al-Nehari, M. (2022). A study of advanced efficient hybrid electric vehicles, electric propulsion and energy source. Journal of Power and Energy Engineering, 10(7), 1–12. https://doi.org/10.4236/jpee.2022.107001
- Kia. (н.д.). Гибридні автомобілі Kia. URL: https://www.kia.com/uk/electric-hybrid-cars/what-is-a-mild-hybrid/ Kia. (n.d.). Hibridni avtomobili Kia [Hybrid Kia vehicles]. Retrieved from https://www.kia.com/uk/electric-hybrid-cars/what-is-a-mild-hybrid/ [in Ukrainianin]
- Chen, X., Zhong, J., Sha, F., & Zhong, Z. (2021). Research on innovative plug-in hybrid electric vehicle comprehensive energy consumption evaluation method based on statistic energy consumption. Science Progress, 104(4). doi: https://doi.org/10.1177//00368504211050284
- Gómez-Barroso, Á., Vicente Makazaga, I., & Zulueta, E. (2025). Optimizing hybrid electric vehicle performance: A detailed overview of energy management strategies. Energies, 18(1), 10. https://doi.org/10.3390/en18010010
- Бажинов, О. В., Смирнов, О. П., Сєріков, С. А., Гнатов, А. В., & Колєсніков, А. В. (2008). Гібридні автомобілі (за ред. О. В. Бажинова). Харків: ХНАДУ, 327 с. Bazhinov, O. V., Smyrnov, O. P., Serikov, S. A., Hnatov, A. V., & Kolesnikov, A. V. (2008). Hibrydni avtomobili (za red. O. V. Bazhinova) [Hybrid vehicles]. Kharkiv: Kharkiv National Automobile and Highway University, 327 p. [in Ukrainian].
- Fernandes, P., Macedo, E., Tomás, R., & Coelho, C. (2023). Hybrid electric vehicle data-driven insights on hot-stabilized exhaust emissions and driving volatility. International Journal of Sustainable Transportation, 17(2), 84–102. https://doi.org/10.1080/15568318.2023.2219629
- x-engineer.org. (2020). Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV) – examples. Retrieved from https://x-engineer.org/mild-hybrid-electric-vehicles-mhev-examples/
- x-engineer.org. (2021). Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV) – control functions. Retrieved from https://x-engineer.org/mild-hybrid-electric-vehicle-mhev-control-function/
- Traoudi, A., Haque, M. S., Luo, C., & Strzelec, A. (2021). Design and optimization of a mild hybrid electric vehicle with energy-efficient longitudinal control. SAE International Journal of Electrified Vehicles, 10(1), 14-10-01-0005. https://doi.org/10.4271/14-10-01-0005
- Dvadnenko, V., Arhun, S., Myhal, V., & Pushkar, O. (2022). Concept of a low-cost hybrid car. International Journal of Integrated Engineering, 14(6), 253–264. DOI: 10.30880/ijie.2022.14.06.022
- Karrouchi, M. (2023). Practical investigation and evaluation of the Start/Stop system's impact on the engine's fuel use, noise output, and pollutant emissions. e-Prime – Advances in Electrical Engineering, Electronics and Energy, 6. https://doi.org/10.1016/j.prime.2023.100310
- Бажинов, О. В., Двадненко, В. Я., & Колєсніков, А. В. (2010). Система рекуперативного гальмування гібридного автомобіля (Патент №52009). Україна, Харківський національний автомобільно-дорожній університет. № u201001540; заявлено 15.02.2010; опубліковано 10.08.2010, Бюлетень №15. Bazhinov, O. V., Dvadnenko, V. Ya., & Kolesnikov, A. V. (2010). Systema rekuperatyvnoho halmuvannia hibridnoho avtomobilia (Patent No. 52009) [Regenerative braking system of a hybrid vehicle]. Ukraine, Kharkiv National Automobile and Highway University. No. u201001540; filed 15.02.2010; published 10.08.2010, Bulletin No. 15. [in Ukrainianin]
- Василевський, В. І., & Купіїв, Ю. А. (1978). Автомобільні генератори. Транспорт, 160 с. Vasylevskyi, V. I., & Kupiiv, Yu. A. (1978). Avtomobilni heneratori [Automotive generators]. Transport, 160 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Володимир Двадненко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
