До визначення стійкості автомобіля категорії М1 з причепом категорії О2 у гальмівному режимі

Автор(и)

  • Станіслав Стельмащук Луцький національний університет, 43018, Україна, м. Луцьк, вул. Львівська, 75, Україна https://orcid.org/0009-0009-6981-1040
  • Василь Онищук Луцький національний університет, 43018, Україна, м. Луцьк, вул. Львівська, 75, Україна https://orcid.org/0000-0002-5316-408X
  • Валерій Стельмащук Луцький національний університет, 43018, Україна, м. Луцьк, вул. Львівська, 75, Україна https://orcid.org/0000-0003-3813-3143

DOI:

https://doi.org/10.30977/VEIT.2024.25.0.12

Ключові слова:

автопоїзд, причіп, гальмування, коефіцієнт нерівномірності, коефіцієнт стійкості, шлях гальмування, уповільнення, стійкість

Анотація

Безпечність автопоїздів М1 з причепами О2 залишається критично важливою через зростання їх використання приватними користувачами. Нерівномірний розподіл гальмівних сил та неправильне завантаження можуть призводити до втрати стійкості. Досліджено вплив конструктивних і експлуатаційних факторів на стійкість автопоїзда Mercedes-Benz Sprinter з причепом ПВБФ 15 методом математичного моделювання. Встановлено, що стійкість обмежується тяговим автомобілем, який втрачає стійкість при коефіцієнті нерівномірності 0,7, тоді як причіп залишається стійким у діапазоні 0,53-1,0. Збільшення завантаженості покращує стійкість, а підвищення центру мас понад 0,35 критично знижує безпечність. Вперше комплексно досліджено взаємозв'язок між гальмівними силами, завантаженістю та геометрією в контексті загальної стійкості. Результати використовуються для вдосконалення нормативів та створення систем безпеки.

Біографії авторів

Станіслав Стельмащук, Луцький національний університет, 43018, Україна, м. Луцьк, вул. Львівська, 75

аспріант, кафедра автомобілів і транспортних технологій

Василь Онищук, Луцький національний університет, 43018, Україна, м. Луцьк, вул. Львівська, 75

доц. каф. автомобілів і транспортних технологій

Валерій Стельмащук, Луцький національний університет, 43018, Україна, м. Луцьк, вул. Львівська, 75

к.т.н., доц. каф. автомобілів і транспортних технологій

Посилання

Heißing, B., & Ersoy, M. (2022). Electronic stability control of light vehicle–trailer combinations: A review. Vehicle System Dynamics, 60(5), 1081–1119. https://doi.org/10.1080/00423114.2021.1936610

Parra, A., Tavernini, D., Gruber, P., Sorniotti, A., Zubizarreta, A., & Pérez, J. (2022). On pre-emptive vehicle stability control. Vehicle System Dynamics, 60(6), 2098–2123. https://doi.org/10.1080/00423114.2021.1983181

Vempaty, S., He, Y., & Zhao, L. (2020). An overview of control schemes for improving the lateral stability of car-trailer combinations. International Journal of Vehicle Performance, 6(2), 151–199. https://doi.org/10.1504/IJVP.2020.106985

Sharma, T., & He, Y. (2024). On trade-off relationship between static and dynamic lateral stabilities of articulated heavy vehicles. Designs, 8(5), 103. https://doi.org/10.3390/designs8050103

Synák, F., & Jakubovičová, L. (2024). Assessing the risks arising from a trailer connected behind a passenger car. Scientific Reports, 14, 21937. https://doi.org/10.1038/s41598-024-73107-2

Прогній, П. Б. (2014). До аналізу процесу гальмування сідельного автопоїзда без блокування коліс. Вісник Національного транспортного університету, 29, 18–25. Progniy, P. B. (2014). Do analizu protsesu halʹmuvannia sidelʹnoho avtopoizda bez blokuvannia kolis [On the analysis of semi-trailer road-train braking without wheel lock-up]. Visnyk Natsionalnoho Transportnoho Universytetu, 29, 18–25. [in Ukrainian]

Marchuk, R., Marchuk, N., Sakhno, V., & Poliakov, V. (2021). Mobility of the metrobus: Ways of improvement. Archives of Automotive Engineering – Archiwum Motoryzacji, 91(1), 63–79. https://doi.org/10.14669/AM.VOL91.ART5

Поляков, В. М., Приходченко, Д. Ю., & Абрамов, Д. А. (2007). Математичне моделювання гальмівних процесів автопоїзда. Вісник СНУ ім. В. Даля, 6(112), 59–62. Polyakov, V. M., Prykhodchenko, D. Yu., & Abramov, D. A. (2007). Matematychne modeliuvannia halʹmivnykh protsesiv avtopoizda [Mathematical modelling of road-train braking processes]. Visnyk SNU im. V. Dalia, 6(112), 59–62. [in Ukrainian]

Подригало, М. А., & Коробко, А. І. (2009). Вплив бортової нерівномірності навантаження на гальмові відхилення. Автомобільний транспорт, 24, 33–36. Podryhalo, M. A., & Korobko, A. I. (2009). Vplyv bortovoi nerivnomirnosti navantazhennia na halʹmovi vidkhylennia [Influence of lateral load imbalance on brake deviations]. Avtomobilnyi Transport, 24, 33–36. [in Ukrainian]

Кузнецов, Р. М., & Данилюк, Р. Л. (2011). До питання стійкості руху триланкового автопоїзда при гальмуванні. Наукові нотатки, 32, 197–199. Kuznetsov, R. M., & Danylyuk, R. L. (2011). Do pytannia stiikosti rukhu trylankovoho avtopoizda pry halʹmuvanni [On the stability of a three-unit road-train during braking]. Naukovi Notatky, 32, 197–199. [in Ukrainian]

Zhu, S., Ni, Z., Rahimi, A., & He, Y. (2022). On dynamic stability evaluation methods for long combination vehicles. Vehicle System Dynamics, 60(12), 3999–4034. https://doi.org/10.1080/00423114.2021.1986223

De Bernardis, M., Rini, G., Bottiglione, F., Hartavi, A. E., & Sorniotti, A. (2023). On nonlinear model predictive direct yaw-moment control for trailer sway mitigation. Vehicle System Dynamics, 61(2), 445–471. https://doi.org/10.1080/00423114.2022.2054352

Abroshan, M., Hajiloo, R., Hashemi, E., & Khajepour, A. (2021). Model predictive-based tractor-trailer stabilisation using differential braking with experimental verification. Vehicle System Dynamics, 59(8), 1190–1213. https://doi.org/10.1080/00423114.2020.1831591

Guo, K., Yu, Z., & He, Y. (2023). Integrated braking–steering control for tractor–semitrailer combinations in emergency lane-change manoeuvres. Vehicle System Dynamics, 61(10), 1734–1758. https://doi.org/10.1080/00423114.2023.2200380

Zhou, Q., Qiu, Y., & He, Y. (2024). Lateral stability control of truck and centre-axle-trailer combinations under crosswind disturbances. International Journal of Heavy Vehicle Systems, 31(3), 348–370. https://doi.org/10.1504/IJHVS.2024.138396

Amoruso, F., & Cebon, D. (2024). Brake-actuated steering control strategy for turning of articulated vehicles. Vehicle System Dynamics, 62(8), 2145–2167. https://doi.org/10.1080/00423114.2023.2242535

Кузнецов, Р. М. (2007). Підвищення стійкості триланкових автопоїздів у граничних режимах руху. Монографія. Київ: НТУ. Kuznetsov, R. M. (2007). Pidvyshchennia stiikosti trylankovykh avtopoizdiv u hranychnykh rezhymakh rukhu [Improvement of stability of three-unit road trains in critical driving modes]. Monograph. Kyiv: NTU. [in Ukrainian]

Кузнецов, Р. М., Лотиш, В. В., Мурований, І. С., & Оніщук, В. П. (2012). Порівняння стійкості триланкових автопоїздів. Вісник СНУ ім. В. Даля, 7(125), 84–87. Kuznetsov, R. M., Lotysh, V. V., Murovanyi, I. S., & Onyshchuk, V. P. (2012). Porivniannia stiikosti trylankovykh avtopoizdiv [Comparison of three-unit road train stability]. Visnyk SNU im. V. Dalia, 7(125), 84–87. [in Ukrainian]

Сахно, В. П., Поляков, В. М., Стельмащук, В. В., & Попелиш, Д. М. (2019). Показники стійкості триланкових автопоїздів. Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті, 1(18), 143–154. Sakhno, V. P., Poliakov, V. M., Stelmashchuk, V. V., & Popelysh, D. M. (2019). Pokaznyky stiikosti trylankovykh avtopoizdiv [Stability indicators of three-unit road-trains]. Suchasni Tekhnolohii v Mashynobuduvanni ta Transporti, 1(18), 143–154. [in Ukrainian]

Поляков, В. М., Приходченко, Д. Ю., & Шарай, С. М. (2011). Вплив експлуатаційних факторів на стійкість руху триланкового автопоїзда при гальмуванні. Вісник СевНТУ, 121, 61–64. Polyakov, V. M., Prykhodchenko, D. Yu., & Sharaj, S. M. (2011). Vplyv ekspluatatsiinykh faktoriv na stiikistʹ rukhu trylankovoho avtopoizda pry halʹmuvanni [Influence of operational factors on the stability of a three-unit road train during braking]. Visnyk SevNTU, 121, 61–64. [in Ukrainian]

Sakhno, V. P., Kuznetsov, R. M., Marchuk, R. M., & Onyshchuk, V. P. (2022). Method for determining stability of three-section trailer-bus train. Problemy Avtomobilʹnoho Transportu, 8, 157–165.

United Nations Economic Commission for Europe. (2023). UN Regulation No 13, Revision 9 – Uniform provisions concerning the approval of vehicles of categories M, N and O with regard to braking (ECE/TRANS/WP.29/2023/45). https://unece.org/transport/documents/2023/05/standards/un-regulation-no-13-revision-9

Steiginga, L., Huang, W., & Croken, M. (2020). Handling and stability analysis of vehicles towing a trailer with no brakes or suspension. Transactions of the Canadian Society for Mechanical Engineering, 44(4), 653–668. https://doi.org/10.32393/csme.2020.125

Сахно, В. П., Мурований, І. С., Оніщук, В. П., & Стельмащук, С. В. (2023). Методи підвищення стійкості триланкових автопоїздів. Сучасні технології в машинобудуванні і транспорті, 2(14), 296–306. Sakhno, V. P., Murovanyi, I. S., Onyshchuk, V. P., & Stelmashchuk, S. V. (2023). Metody pidvyshchennia stiikosti trylankovykh avtopoizdiv [Methods of improving three-unit road-train stability]. Suchasni Tekhnolohii v Mashynobuduvanni i Transporti, 2(14), 296–306. [in Ukrainian]

Вимоги до перевірки конструкції та технічного стану колісного транспортного засобу та методи такої перевірки. (2012). Наказ МВС України від 7 грудня 2012 р. № 1283. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z2169-12. Vymohy do perevirky konstruktsii ta tekhnichnoho stanu kolisnoho transportnoho zasobu ta metody takoi perevirky [Requirements for checking the design and technical condition of wheeled vehicles and methods of such checking]. (2012). Order of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine dated December 7, 2012 No. 1283. [in Ukrainian]

Sakhno, V. P., Onyshchuk, V. P., & Stelmashchuk, S. V. (2024). Vplyv neriavnomirnosti halʹmivnykh syl na stiikistʹ avtopoizda. Avtoshliakhovyk Ukrainy, 2(279), 74–85. https://doi.org/10.33868/0365-8392-2024-2-279-74-85

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-28

Як цитувати

Стельмащук, С., Онищук, В., & Стельмащук, В. (2025). До визначення стійкості автомобіля категорії М1 з причепом категорії О2 у гальмівному режимі. Автомобіль і електроніка. Сучасні технології, (27), 152–161. https://doi.org/10.30977/VEIT.2024.25.0.12

Номер

Розділ

ШЛЯХИ ПОКРАЩЕННЯ ЕКОНОМІЧНИХ І ЕКОЛОГІЧНИХ ПОКАЗНИКІВ АВТОТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ. ЕНЕРГОЗБЕРІГАЮЧІ ТЕХНОЛОГІЇ