Порівняльний аналіз шарнірно-зчленованих автобусів за маневреністю
DOI:
https://doi.org/10.30977/VEIT.2025.27.0.3Ключові слова:
шарнірно-зчленований автобус, спосіб повороту, кут складання, різниця гальмівних моментів, маневреністьАнотація
Безпека руху автомобілів та автопоїздів значною мірою залежить від їх динамічних властивостей, зокрема маневреності, стійкості та керованості. Для транспортних засобів з великою довжиною, зокрема шарнірно-зчленованих автобусів, виникає потреба у додатковому керуванні колесами причіпної секції, яке може здійснюватися кінематичним або динамічним способом. За допомогою програмного забезпечення Maple 15 було проведено розрахунки габаритних радіусів та смуг руху транспортного засобу при різних маневрах. Результати моделювання показали, що керування колесами причіпної секції зменшує ширину смуги руху, що сприяє підвищенню маневреності. Також досліджувалося динамічне керування шляхом регулювання різниці крутних моментів на колесах, яке забезпечує ефективність гальмування та покращує керованість, проте має обмеження за швидкісними режимами через можливий ризик втрати стійкості.
Посилання
Сахно, В.П., Маяк, М.М., & Котенко, А.С. (2024). До порівняльної оцінки шарнірно-зчленованих автобусів з різними силовими установками. Сучасні технології в машинобудуванні і на транспорті, 2, 197 – 207. Sakhno, V.P., Maiak, M.M., & Kotenko, A.S. (2024). Do porivnialnoi otsinky sharnirno-zchlenovanykh avtobusiv z riznymy sylovymy ustanovkamy. [Towards a comparative assessment of articulated buses with different power plants] Advances in mechanical engineering and transport, 2, 197 – 207. https://doi.org/10.36910/automash.v2i23.1542 [in Ukrainian].
Поляков, В.М., Сахно, В.П. (2013). Триланкові автопоїзди. Маневреність. К.: НТУ. Polyakov, V.M., Sakhno, V.P. (2013) Trylankovi avtopoyizdy. Manevrenist. [Three-lane road trains. Maneuverability]. K.: NTU [in Ukranian].
Sakhno, V., Murovany, I., Sharai, S. & Seleznev, V. (2017). Comparative evalution of maneurability of large and extra large class buses. Mobile machines. International scentific conference, Kaunas, Lithuania. Aleksandras Stulginskis University, pp.38-47.
Сахно, В.П., Біліченко, В.В., Поляков, В.М., & Омельницький, О.Є. (2018). Маневреність метробусів. Вісник машинобудування та транспорту: науковий журнал, 2(6), 131–140. Sakhno, V.P., Bilichenko, V.V., Polyakov, V.M., & Omelnytskyi, O.Ye. (2018). Manevrenist metrobusiv. [Maneuverability of metrobuses] Bulletin of Mechanical Engineering and Transport, 2(6), 131–140. ISSN 2415-3486 [in Ukrainian].
Huang Y, Ma X, Ren L. Train Trajectory-Following Control Method Using Virtual Sensors. Sensors. 2024; 24(16):5385. https://doi.org/10.3390/s24165385
Tianlong Lei, Jixin Wang, Zongwei Yao Modelling and Stability Analysis of Articulated Vehicles. Appl. Sci.2021,11,3663. https://doi.org/10.3390/app11083663
Sakhno, V., Poljakov, V., Myrovany, I., & Seleznov, V. (2016) Determination of movement stability of especiality large class hybrid bus with active trailer. INMATEN – Agricultural engineering. 2, pp. 107-118.
Сахно, В.П., Поляков, В.М., Мурований, І.С., & Селезньов, В.Е. (2016). До попереднього оцінювання стійкості руху гібридного автобуса особливо великого класу з активним причепом. Вісник Харківського національного автомобільно-дорожнього університету, 75, 75–82. Sakhno, V.P., Polyakov, V.M., Murovanyi, I.S., & Seleznov, V.E. (2016). Do poperednioho otsiniuvannia stiikosti rukhu hibrydnoho avtobusa osoblyvo velykoho klasu z aktyvnym prychepom. [Towards the preliminary assessment of the stability of motion of a hybrid articulated bus of the extra-large class with an active trailer] Bulletin of Kharkiv National Automobile and Highway University, 75, 75–82. [in Ukrainian].
Sakhno, V., Gerlici, J., Poliakov, V., Kravchenko, A., Omelnitsky, O., & Lask, T. (2018). Road train motion stability in BRT system. XXIII Polish-Slovak Scientific Conference Machine Modelling and Simulation. MMS 2018. Book of abstracts, September 4-7, 2018, Rydzyna Poland, pp.49-57.
Y. Zhang, A. Khajepour, and Y. Huang. Multi-axle/articulated bus dynamics modeling: a reconfigurable approach. Vehicle System Dynamics, 56(9):1315–1343, 2018. https://doi.org/10.1080/00423114.2017.1420205
Michałek, M.M., Patkowski, B. and Gawron T. (2020), «Modular Kinematic Modelling of Articulated Buses», IEEE TRANSACTIONS ON VEHICULAR TECHNOLOGY, Vol. 69, No. 8, AUGUST, 8381 р. http://dx.doi.org/10.1109/TVT.2020.2999639
Zhang, Y., Khajepour, A., & Huang, Y. (2018). Multi-axle/articulated bus dynamics modeling: a reconfigurable approach. Vehicle System Dynamics: International Journal of Vehicle Mechanics and Mobility, 56(9), 1315–1343. https://doi.org/10.1080/00423114.2017.1420205
Michałek, M., Patkowski, B., & Gawron, T. (2020). Modular kinematic modelling of articulated buses. IEEE Transactions on Vehicular Technology. https://doi.org/10.1109/TVT.2020.2999639
Dang, H. A., & Kovanda, J. (2014). Determination of trajectory of articulated bus turning along curved line. Transactions on Transport Sciences, 7(1). https://doi.org/10.2478/trans-2014-0002
Сахно, В.П., Поляков, В.М., Шарай, С.М., Мурований, І.С., & Омельницький, О.Є. (2021). Шарнірно-зчленовані автобуси. Маневреність та стійкість: монографія. Луцьк: ІВВ Луцького НТУ. Sakhno, V.P., Polyakov, V.M., Sharai, S.M., Murovanyi, I.S., & Omelnytskyi, O.Ye. (2021). Sharnirno-zchlenovani avtobusy. Manevrenist ta stiikist: monograph. [Articulated buses. Maneuverability and stability: monograph] Lutsk: IVV of Lutsk NTU. [in Ukrainian].
Подригало, М.А., Бобошко, О.О., Кайдалов, Р.О., & Нікорчук, А.І. (2016). Застосування комбінованого способу керування для здійснення руху автомобіля «крабом». Вісник Харківського національного автомобільно-дорожнього університету, 75, 134–138. Podryhalo, M.A., Boboshko, O.O., Kaidalov, R.O., & Nikorchuk, A.I. (2016). Zastosuvannia kombinovanoho sposobu keruvannia dlia zdiisnennia rukhu avtomobilia "krabom". [Application of a combined control method for implementing crab motion in a vehicle] Bulletin of Kharkiv National Automobile and Highway University, 75, 134–138. [in Ukrainian].
Сахно, В.П., Стельмащук, В.В., Онищук, В.П., Попелиш, Д.М., & Томчук, С.М. (2019). До питання щодо динамічного способу управління автомобілем. Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті: науковий журнал, 2(13), 156–164. Sakhno, V.P., Stelmakhchuk, V.V., Onyshchuk, V.P., Popelysh, D.M., & Tomchuk, S.M. (2019). Do pytannia shchodo dynamichnoho sposobu upravlinnia avtomobilem. [On the issue of the dynamic method of vehicle control] Modern Technologies in Mechanical Engineering and Transport: Scientific Journal, 2(13), 156–164. https://doi.org/10.36910/automash.v2i13 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Володимир Cахно, Ігор Мурований, Світлана Шарай, Андрій Котенко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.