Експериментальна оцінка гальмівної ефективності транспортного засобу з урахуванням впливу застосованих колісних шин

Автор(и)

  • Олексій Сараєв Харківський національний автомобільно-дорожній університет,вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002, Україна http://orcid.org/0000-0001-6582-560X
  • Ірина Сараєва Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25, Україна https://orcid.org/0000-0002-7720-471X
  • Сергій Данець Харківський науково-дослідний експертно-криміналістичний центр Міністерства внутрішніх справ України, 61036, Україна, м. Харків, вул. Ковтуна, 34, Україна https://orcid.org/0000-0003-4155-1856
  • Олександр Козлов Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25, Україна https://orcid.org/0009-0006-3607-9410

DOI:

https://doi.org/10.30977/VEIT.2023.23.0.4

Ключові слова:

автомобіль, шина, зчеплення, гальмування, сповільнення

Анотація

На підставі впливу багатьох факторів коефіцієнт зчеплення колеса з поверхнею дороги постійно змінюється для різних конструкцій шин у певних межах. Проблема полягає у тому, як оцінити такий вплив при визначенні ефективності гальмування автомобіля. Метою роботи є експериментальне визначення впливу властивості шини на ефективність гальмування транспортного засобу. Застосовано методику проведення гальмівних випробувань у дорожніх умовах з використанням необхідного обладнання за вимог відповідного державного та міжнародного стандарту. За результатами експерименту встановлено, що якість гуми колеса автомобіля впливає на його гальмівну ефективність в достатньо широких межах, і усталене сповільнення автомобіля категорії М1 в залежності від марки гуми коліс може перевищувати на 29-67% мінімальні вимоги до гальмівної ефективності, які визначені вітчизняним та міжнародним стандартом. Ці дані мають практичне значення для оцінки ефективності гальмування автомобіля під час проведення експертних досліджень дорожньо-транспортних пригод. 

Біографії авторів

Олексій Сараєв, Харківський національний автомобільно-дорожній університет,вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002

докт. техн. наук, професор кафедри автомобілів ім. А.Б. Гредескула

Ірина Сараєва, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25

канд. техн. наук, доцент кафедри технічної експлуатації та сервісу автомобілів

Сергій Данець, Харківський науково-дослідний експертно-криміналістичний центр Міністерства внутрішніх справ України, 61036, Україна, м. Харків, вул. Ковтуна, 34

кандидат технічних наук, перший заступник директора, Харківський науково-дослідний експертно-криміналістичний центр Міністерства внутрішніх справ України

Олександр Козлов, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25

магістр

Посилання

ДСТУ 3649-10. Засоби транспортні дорожні. Експлуатаційні вимоги безпеки до технічного стану та методи контролю. (2010) Київ. Держстандарт України. DSTU 3649-10. Zasoby transportni dorozhni. Ekspluatatsiini vymohy bezpeky do tekhnichnoho stanu ta metody kontroliu. [Road vehicles. Operational safety requirements for technical condition and control methods]. (2010) Kyiv. Derzhstandart Ukrainy. [in Ukrainian].

ДСТУ UN/ECE R 13-Н 00:2004. Єдині технічні приписи щодо офіційного затвердження легкових автомобілів стосовно гальмування. [The only technical prescriptions for the official approval of passenger cars regarding braking]. (2007) Київ. Держспоживстандарт України. DSTU UN/ECE R 13-N 00:2004. Yedyni tekhnichni prypysy shchodo ofitsiinoho zatverdzhennia lehkovykh avtomobiliv stosovno halmuvannia. (2007) Kyiv. Derzhspozhyvstandart Ukrainy. [in Ukrainian].

Туренко, А. М. (2015). Оцінка ефективності гальмування транспортних засобів в структурі дослідження дорожньо-транспортної пригоди. Наукове видання: Монографія.–Харків: вид. ХНАДУ. Turenko, A. M. (2015). Otsinka efektyvnosti halmuvannia transportnykh zasobiv v strukturi doslidzhennia dorozhno-transportnoi pryhody. [Evaluation of vehicle braking efficiency in the structure of traffic accident research]. Naukove vydannia: Monohrafiia. Kharkiv: vyd. KhNADU. [in Ukrainian].

Zheng, B., Hong, Z., Tang, J., Han, M., Chen, J., & Huang, X. (2023). A Comprehensive Method to Evaluate Ride Comfort of Autonomous Vehicles under Typical Braking Scenarios: Testing, Simulation and Analysis. Mathematics, 11(2), 474. https://doi.org/10.3390/math11020474

Qin, J., Wu, H., Lin, Q., Shen, J., & Zhang, W. (2023). The Recovering Stability of a Towing Taxi-Out System from a Lateral Instability with Differential Braking Perspective: Modeling and Simulation. Electronics, 12(10), 2170. MDPI AG. Retrieved from http://dx.doi.org/10.3390/electronics12102170

Liu, J., Bu, L., Fu, B., Zheng, J., Wang, G., He, L., & Hu, Y. (2023). Research on Adaptive Distribution Control Strategy of Braking Force for Pure Electric Vehicles. Processes, 11(4), 1152. MDPI AG. Retrieved from http://dx.doi.org/10.3390/pr11041152

Phan, C., Buendia, S. A. M., Nguyen, B. M., Fatzinger, E., & Landerville, J. (2023). Electric Motorcycle Acceleration, Braking, and Regenerative Coast-Down Deceleration Testing and Analysis (No. 2023-01-0631). SAE Technical Paper.

Kosaki, S., Ejiri, A., & Oya, M. (2021). Development of driver braking control model based on ride comfort index. Artificial Life and Robotics, 26(3), 347-353.

Araki, T., Ohta, H., Fukuta, Y., & Oya, M. (2018, September). Driver braking control model for vehicles. In 2018 International Conference on Information and Communication Technology Robotics (ICT-ROBOT) (pp. 1-4). IEEE.

Cao, J., Bao, J., Yin, Y., Yao, W., Liu, T., & Cao, T. (2022). Intelligent prediction of wear life of automobile brake pad based on braking conditions. Industrial Lubrication and Tribology, (ahead-of-print).

Kashkanov, A., Kashkanova, A., Podrigalo, M., Klets, D., Saraiev, O., Mikhalevich, M., & Andrey, K. (2022). Estimation Parameters of Braking of Vehicles Category M1 at Definition of Circumstances Road Accidents (No. 2022-01-1166). SAE Technical Paper.

Данець, С. В., Сараєв, О. В. (2018). Математичне моделювання зміни швидкості руху. автомобіля при екстреному гальмуванні. Технологічний аудит та резерви виробництва, 3(1 (41)), 22-28. Danez, S., & Saraiev, O. (2018). Matematychne modeliuvannia zminy shvydkosti rukhu. avtomobilia pry ekstrenomu halmuvanni. [Mathematical modeling of speed change of vehicles at emergency braking]. Tekhnolohichnyi audyt ta rezervy vyrobnytstva, 3(1 (41)), 22-28. [in Ukrainian].

Saraiev, O., & Gorb, Y. (2018). A Mathematical Model of the Braking Dynamics of a Car (No. 2018-01-1893). SAE Technical Paper.).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-29

Як цитувати

Сараєв, О., Сараєва, І., Данець, С., & Козлов, О. (2023). Експериментальна оцінка гальмівної ефективності транспортного засобу з урахуванням впливу застосованих колісних шин. Автомобіль і електроніка. Сучасні технології, (23), 36–42. https://doi.org/10.30977/VEIT.2023.23.0.4

Номер

Розділ

ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ВИРОБНИЦТВА І РЕМОНТУ ЗАСОБІВ ТРАНСПОРТУ. СЕРВІСНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ І ТЕХНІЧНИЙ ОГЛЯД АВТОМОБІЛІВ