МАТЕМАТИЧНА МОДЕЛЬ ОЦІНКИ СТІЙКОСТІ РУХУ АВТОМОБІЛЯ НА ПЕРЕКИДАННЯ
Ключові слова:
дорожньо-транспортна пригода, транспортний засіб, бічна перешкода, перекидання, моделюванняАнотація
В роботі розглянуто процес перекидання транспортних засобів в результаті наїзду на нерухому бічну перешкоду в результаті дії інерційних сил. Для складання математичної моделі було використане основне рівняння динаміки для обертального руху. Математична модель перекидання транспортного засобу записана у вигляді нелінійного однорідного диференціального рівняння другого порядку. Отримано аналітичний розв'язок цього рівняння, яке дозволяє визначити не лише умови перекидання транспортних засобів, а й інші параметри руху транспортного засобу від моменту початку підйому центру мас до моменту його максимального підйому в процесі перекидання. Для конкретного транспортного засобу отримані чисельні результати, які повністю відповідають фізиці процесу перекидання.
Посилання
Li B., Bei S. Research Method of Vehicle Rollover Mechanism Under Critical Instability Condition. Advances in Mechanical Engineering. 2019. Vol. 11(1). P. 1–11. DOI: 10.1177/1687814018821218.
Imine H., Benallegue A., Madani T. Rollover risk prediction of heavy vehicle using high-order sliding-mode observer: experimental results. IEEE T. Veh. Technol. 2014. Vol. 63. P. 2533–2543.
Kurakina E., Evtyukov S., Lukinskiy V., Ushakov A. Methodology for the reconstruction and investigation of causes of accidents in the parameters of vehicle condition and road environment. Transp. Res. Procedia. 2017. Vol. 20. P. 185–192. DOI: 10.1016/j.trpro.2017.01.049
Viba J., Liberts G., Gonca V. Car rollover collision with pit corner. Transport. 2009. Vol. 24(1). P. 76-82. DOI: 10.3846/1648-4142.2009.24.76-82
Судебная автотехническая експертиза: в 2 ч. / под ред. научн. руков. В.А. Иларионова. Ч. 2. Москва: Министерство юстиции СССР, 1980. 490 с.
Евтюков С. А., Васильев Я. В. Расследование и экспертиза дорожно-транспортных происшествий. Санкт-Петербург: Издательство ДНК, 2004. 280 с.
Saraiev O., Gorb Y. A Mathematical Model of the Braking Dynamics of a Car. SAE Technical Paper. 2018-01-1893. Р. 1-10.
Danez S., Saraiev O. Mathematical modeling of speed change of vehicles at emergency braking. Technology audit and production reserves. 2018. Vol. 3/1(41). Р. 22–28.
Сараев А. В., Данец С. В. Методы исследования дорожно-транспортных происшествий с использованием современных автоматизированных средств. Наука и техника. 2019. Т. 18, № 3. С. 256–264. DOI: 10.21122/2227-1031-2019-18-3-256-26
Поваляєв С.І., Сараєв О.В. Моделювання механізму перекидання транспортного засобу в процесі розвитку дорожньо-транспортної пригоди. Теорія та практика судової експертизи і криміналістики. 2019. №20. С. 320-328.
Янютин Е. Г., Янчевский И. В. Импульсные воздействия на упругодеформируемые элементы конструкций. Харьков, 2001. 184 с.
References
Li B., Bei S. (2019) Research Method of Vehicle Rollover Mechanism Under Critical Instability Condition. Advances in Mechanical Engineering. 11(1). 1–11. DOI: 10.1177/1687814018821218.
Imine H., Benallegue A., Madani T. (2014) Rollover risk prediction of heavy vehicle using high-order sliding-mode observer: experimental results. IEEE T. Veh. Technol. 63. 2533–2543.
Kurakina E., Evtyukov S., Lukinskiy V., Ushakov A. (2017) Methodology for the reconstruction and investigation of causes of accidents in the parameters of vehicle condition and road environment. Transp. Res. Procedia. 20. 185–192. DOI: 10.1016/j.trpro.2017.01.049
Viba J., Liberts G., Gonca V. (2009) Car rollover collision with pit corner. Transport. 24(1). 76-82. DOI: 10.3846/1648-4142.2009.24.76-82
(1980) Sudebnaja avtotehnicheskaja ekspertiza [Judicial autotechnical examination]: v 2 ch. / pod red. nauchn. rukov. V.A. Ilarionova. Ch. 2. Moskva: Ministerstvo justicii SSSR [in Russian]
Evtjukov S. A., Vasil'ev Ja. V. (2004) Rassledovanie i jekspertiza dorozhno-transportnyh proisshestvij [Investigation and examination of road traffic accidents]. Sankt-Peterburg: Izdatel'stvo DNK. [in Russian]
Saraiev O., Gorb Y. (2018) A Mathematical Model of the Braking Dynamics of a Car. SAE Technical Paper. 01. 1893. 1-10.
Danez S., Saraiev O. (2018) Mathematical modeling of speed change of vehicles at emergency braking. Technology audit and production reserves. 3/1 (41). 22–28.
Saraev A. V., Danec S. V. (2019) Metody issledovanija dorozhno-transportnyh proisshestvij s ispol'zovaniem sovremennyh avtomatizirovannyh sredstv [Methods of research of road traffic accidents with the use of the modern automated tools]. Nauka i tehnika. 18(3). 256–264. DOI: 10.21122/2227-1031-2019-18-3-256-26 [in Russian]
Povalyayev S.I., Sarayev O.V. (2019) Modelyuvannya mekhanizmu perekydannya transportnoho zasobu v protsesi rozvytku dorozhnʹo-transportnoyi pryhody [Modeling of the mechanism of vehicle overturning in the process of development of road traffic accident]. Teoriya ta praktyka sudovoyi ekspertyzy i kryminalistyky. 20. 320-328. [in Ukrainian]
Janjutin E. G., Janchevskij I. V. (2001) Impul'snye vozdejstvija na uprugodeformiruemye jelementy konstrukcij [Impulse impacts on elastically deformable structural elements]. Har'kov. [in Russian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Сергій Іванович Поваляев, Олексій Вікторович Сараєв

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.