МОДЕЛЬ ТЕРТЯ ДЛЯ МОДЕЛЮВАННЯ РОБОЧОГО ПРОЦЕСУ СУХОГО ФРИКЦІЙНОГО ЗЧЕПЛЕННЯ

Автор(и)

  • Микола Григорович Михалевич Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25., Україна

DOI:

https://doi.org/10.30977/VEIT.2020.18.28

Анотація

В роботі проаналізовано існуючі математичні моделі, що використовуються для відтворення сили тертя. Наведені типові проблеми існуючих математичних моделей. Система рівнянь, що пропонується має одну змінну стану – швидкість ковзання. В роботі наведено  результати класичного тесту «на сповзання» для моделей тертя, що відомі та тієї, що пропонується для моделювання зчеплення та апаратів керування ним. Наприкінці роботи дано порівняння моделювання роботи зчеплення з використанням простої моделі та удосконаленої. Зроблені висновки дають якісну та кількісну оцінку запропонованої математичної моделі тертя та вказують на майбутні шляхи її вдосконалення та сфери використання.

 

Ключові слова: модель тертя,ефект Штрібека, модель зчеплення, ефект сповзання.

Біографія автора

Микола Григорович Михалевич, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 61002, Україна, м. Харків, вул. Ярослава Мудрого, 25.

к.т.н., доц. каф. автомобилей им. А.Б. Гредескула

Посилання

Bataus M., Maciac A., Oprean M., Vasiliu N. Automotive clutch models for real time simulation. (2011). THE PUBLISHING HOUSE OF THEROMANIANACADEMYPROCEEDIN GS OF THEROMANIANACADEMY. Series A. 12 (2). 109–116.

Senatore A., Ruggiero A., Pisaturo M. (2013). Models for pressure control of automated dry clutches: temperature influence on frictional and elastic behaviour. ACTA TECHNICA CORVINIENSIS – Bulletin of Engineering, Tome VI, FASCICULE. 4. 55 – 58.

Andersson S., Soderberg A., Bjorklund S., (2007). Friction models for sliding dry, boundary and mixed lubricated contacts. Tribology International. 40. 580–587.

Karnopp D., (1985). Computer simulation of stick/slip friction in mechanical dynamic systems. Trans. ASME. J. of Dynamic Systems, Measurement and Control. 107. March. 100-103.

Canudas-De-Wit С. (1998). Comments on «A New Model for Control of Systems with Friction. IEEE Transactions on Automatic Control. 43. 8. 1189 – 1190.

Dupont P., Hayward V., Armstrong B., Altpeter F. (2002). Single state elasto-plastic friction models. IEEE transactions on automatic control, 47. 5. 787 – 792.

Kern R. H., Gao C.-T., Nitsche R. (1995). Reibkraftkompensation mittels Fuzzy-Logik Automatisierungstechnischepraxis. 37. 50.

Hlebalin N. A., Kostikov A. YU. (2003). Mo-delirovanie treniya i kompensaciya ego nega-tivnogo vliyaniya v procedure avtomatiziro-vannoj nastrojki reguliruyushchego ustrojstva tekhnologicheskoj mashiny. [Modeling of friction and compensation of its negative influence in the procedure of automated adjustment of the control device of a technological machine.] Tr. mezhdunarod. konf. «Identifikaciya sistem i zadachi upravleniYA» SICPRO’2003. Moskva. IPU RAN, 1821–1849. (ISBN 5-201-14948-0) [in Russian]

Armstrong B. (1995). Challendges to Systematically Engineered Friction Compensation. Proc. of IFAC Workshop on Motion Control. Munich. 21–30.

Kragel'skij I. V., Gitis N. V. (1987). Frik-cionnye avtokolebaniya. [Frictional self-oscillations] Moskva. Nauka. [in Russian]

Solodovnikov V.V. (1967). Tekhnicheskaya kіbernetika. [Technical cybernetics] kn. 3. Moskva. Mashinostroenie. [in Russian]

Hlebalin N. A., Kostikov A. YU., (2000). Biblioteka modelej treniya v Simulink (opyt sozdaniya i ispol'zovaniya). [Library of friction models in Simulink (experience of creation and use)]. Trudy II nauchnoj konferencii «Proektirovanie inzhenernykh i nauchnykh prilozhenij v srede MATLAB». Se-kciya 5. Modelirovanie v Simulink. 1611 – 1633. [in Russian]

Mykhalevych M.H. (2020) Zcheplennia avtotransportnykh zasobiv. Matematychne modeliuvannia ta avtomatyzatsiia [Clutch of vehicles. Mathematical modeling and automation monohrafiia]. Kharkiv. KhNADU. [in Ukraine]

Zakharik YU.M. (2004). Kompleksnyj zakon upravleniya scepleniem. [Complex clutch control principle]. Avtomobil'naya promyshlennost'. 9. 23-25. [in Russian]

Myklebust А. (2014). Dry Clutch Modeling, Estimation, and Control. Doctoral Dissertation. №. 1612. Linköping. Sweden.

Ritter C. S., Valdiero A. C., Andrighetto P. L, Zago F., Endler L. Nonlinear characteristics systematic study in pneumatic actuators. ABCM Symposium Series in Mechatronics. 4. 818 – 826.

Swevers J., Al-Bender F., Ganseman C.G., Prajogo T. (2000). An integrated friction model structure with improved presliding behavior for accurate friction compensation. IEEE Transactions on Automatic Control. 45. 4. 675–686.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-10-10

Як цитувати

Михалевич, М. Г. (2020). МОДЕЛЬ ТЕРТЯ ДЛЯ МОДЕЛЮВАННЯ РОБОЧОГО ПРОЦЕСУ СУХОГО ФРИКЦІЙНОГО ЗЧЕПЛЕННЯ. Автомобіль і електроніка. Сучасні технології, (18), 28–36. https://doi.org/10.30977/VEIT.2020.18.28

Номер

Розділ

МОДЕЛЮВАННЯ ПРИКЛАДНИХ ЗАДАЧ В АВТОМОБІЛЕБУДУВАННІ І ТРАНСПОРТНИХ СИСТЕМАХ