Comparative evaluation of dynamics and fuel efficiency indicators of the car with robotic stepped transmission under condition of different diameters of engine cylinders

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30977/VEIT.2021.19.0.35

Keywords:

dynamics, fuel-efficiency, automotive vehicle, robotic stepped gearbox, imitative simulation

Abstract

Problem. Repair dimensions method regulates increment of cylinders by the means of mechanical treatment, which leads to increasing of working volume of the engine. This will cause a change of dynamics and fuel-efficiensy indicators of the car with the certain type of transmission. Goal. The goal is to comparatively evaluate dynamism and fuel-efficiency of automotive vehicle category N2 with two options of engines, which have nominal and repair cylinder sizes. The riding cycle of the cars with robotic stepped gearbox was researched, that is without breaking of force stream while switching gears. Methology. Imitative simulation of cars riding cycle, according to standard, was conducted with the help of Matlab Simulink software. Because of the fact that mathematical model of cars movement during mentioned cycle is based on elementary dependencies, for its realization the only basics avialable blocks of the sofware package were used. The flowchart is given in the paper. Results. Simulation of riding cycle of N2 – category automotive vehicle with robotic gearbox was conducted at full engine’s capacity while running-up. Obtained results have shown that engines with repairment sizes have advantage in dynamism indicators, engines with nominal cylinder sizes have advantages in fuel-efficiency. Originality. For obtaining of comparative evaluation of dynamics and fuel-efficiency indicators of the car with robotic gearbox with different engines, the imitation simulation of riding cycle, according to standarts, was used with the help of Matlab Simulink software. Practical value. Application of the repairment sizes method upon the engine’s cylinder liners has shown improvement of dynamics indicators of car with robotic transmission, which will improve its productivity under excessive engines work conditions.

Author Biographies

Hustav Hudz, Lviv Polytechnic National University

professor, doct.of Science, professor Motor Vehicle Transport Department

Mykhailo Нlobchak, Lviv Polytechnic National University

assoc. prof. Ph.D, assoc. prof. Motor Vehicle Transport Department

Roman Pelo, Lviv Polytechnic National University

assoc. prof. Ph.D, Senior Lecturer Motor Vehicle Transport Department

Oleg Kotsjumbas, Lviv Polytechnic National University

assoc. prof. Ph.D, assoc. prof. Motor Vehicle Transport Department

References

Полянський О.С., Савченко Б.В., Байцур М.В. Технологія відновлення деталей та ремонту автомобілів. Харків: ХНАДУ, 2012. 320 с.

Гудз Г. С., Глобчак М. В., Коцюмбас О. Й. Вплив зміни розмірів ДВЗ на розгінні власти-вості автомобіля. Матеріали міжнар. симпоз. Укр. Інженерів-механіків у Львові. Львів, 2019. С. 65-67.

Гудз Г. С., Глобчак М. В., Коцюмбас О. Й., Пельо Р. А. Оцінка паливоощадності автомо-біля внаслідок зміни розмірів циліндрів дви-гуна за наявності переривання силового пото-ку у трансмісії. Автомобільний транспорт. 2020. Вип. 46. С. 5–11.

ДСТУ UN/ECE R 83-05:2009 Єдині технічні приписи щодо офіційного затвердження колі-сних транспортних засобів стосовно викидів забруднювальних речовин залежно від палива, необхідного для двигунів (Правила ЕЭК ООН № 83-05:2005, IDT).

Грубель М. Г. Багатофакторна оцінка та нор-мування паливної економічності вантажних автомобілів: дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук: 05.22.02. Львів, 2008. С. 122.

Сахно В. П., Безбородова Г. Б., Маяк М. М., Шарай С. М. Автомобілі: Тягово-швидкісні властивості та паливна економічність. Київ, КВІЦ, 2004. 174 с.

Волков В. П., Вільський Г. Б. Теорія руху автомобіля: підручник. Суми: Університетсь-ка книга, 2010. 320 с.

Тарасик В. П., Рынкевич С. А. Интеллектуаль-ные системы управления автотранспортными средствами: Монография. Минск: Техно-принт, 2004. 512 с.

Тарасик В. П. Математическое моделирование технических систем: учебник. Минск: Новое знание, 2013. 584 с.

Пельо Р. А. Підвищення паливоощадності автотранспортного засобу формуванням раці-ональних законів та алгоритмів перемикання передач трансмісії: дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук: 05.22.02. Львів, 2019. 105 с.

References

Polianskyi O. S., Savchenko B. V., Baitsur M. V. (2012) Tekhnolohiia vidnovlennia detalei ta remontu avtomobiliv [Technology of restoration of details and repair of cars] Kharkiv. KhNADU. [in Ukrainian]

Hudz G. S., Hlobchak M.V., Kotsjumbas O. I., (2019). Vpluv rosmiriv cylindriv DVZ na roz-ginni vlastyvosti avtomobilia. [Impact of ICE cylinder dimensions changes upon the accelerat-ing properties of the car]. Mater. mizhnar. symp. ukr. inzh. mech u Lvovi. Lviv. 65-67 [in Ukraini-an].

Hudz H. S., Hlobchak M. V., Kotsiumbas O. Y., Pelo R. A. (2020). Otsinka palyvooshchadnosti avtomobilia vnaslidok zminy rozmiriv tsylindriv dvyhuna za naiavnosti rozryvu sylovoho potoku u transmisii [Evaluation of fuel efficiency of the car owing to change of engines cylinders dimen-sions under condition of force stream breaking in transmission] Avtomobilnyi transport. Kharkiv 46. 5–11. [in Ukrainian].

DSTU UN/ECE R 83-05:2009 uniform provi-sions concerning the approval of vehicles with regard to the emission of pollutants depending on the fuel required for engines (UN ECE regula-tions No. 83-05:2005, IDT). [in Ukrainian].

Hrubel M. G. (2008). Bahatofaknorna otsinka ta normuvannia palyvnoj ekonomichnosti vanta-zhych avtomobiliv [The multifactor evaluation of fuel economy standards trucks] : dis. na zdo-buttia nauk. stup. k.t.n.: 05.22.02. Lviv, 2008. [in Ukrainian].

Sakhno V.P., Bezborodova H.B., Maiak M.M., Sharai S.M. (2014) Avtomobili: Tiahovo-shvydkisni vlastyvosti ta palyvna ekonomichnist [Automobiles: Traction-speed characteristics and fuel efficiency] Kvits. Kyiv [in Ukrainian].

Volkov V. P., Vilskyi H.B. (2010) Teoriia rukhu avtomobilia [Сar movement theory] Univer-sytetska knyha. Sumy. [in Ukrainian].

Tarasik V. P., Rynkevich S. A. (2004) Intel-lektual'nye sistemy upravlenija avtotran-sportnymi sredstvami [Intelligent vehicle control systems] Monografija [in Belarus].

Tarasyk V. P. (2013) Matematycheskoe modelyrovanye tekhnycheskykh system: uchebnyk [Mathematical modeling of technical systems: textbook] Novoe znanye. Mynsk [in Belarus].

Pelo R. A. (2019) Pidvyshchennia palyvooshchadnosti avtotransportnoho zasobu formuvanniam ratsionalnykh zakoniv ta al-horytmiv peremykannia peredach transmisii [In-crease of vehicle’s fuel efficiency by formation of rational laws and algorithms of transmission gearshift]: dis. na zdobuttia nauk. stup. k.t.n.: 05.22.02. Lviv, 2019. [in Ukrainian].

Published

2021-05-01

How to Cite

Hudz, H., Нlobchak M., Pelo, R., & Kotsjumbas, O. (2021). Comparative evaluation of dynamics and fuel efficiency indicators of the car with robotic stepped transmission under condition of different diameters of engine cylinders. Vehicle and Electronics. Innovative Technologies, (19), 35–40. https://doi.org/10.30977/VEIT.2021.19.0.35

Issue

Section

WAYS TO IMPROVE THE ECONOMIC AND ENVIRONMENTAL ENVIRONMENTAL INDICATORS OF MOTOR VEHICLES. ENERGY SAVING TECHNOLOGIES