Evaluating energy indicators of electric vehicle compressor electric drive
Abstract
Problem. Solving the problem of resource conservation in Ukraine requires increasing the energy efficiency of all electricity consumers. This is especially true for electric drives, which consume more than 60% of electricity produced in the world. Since electric transport requires significant consumption of electricity, the issues of its rational use are quite relevant. Goal. Research of operation modes of city electric transport compressors electric drives and estimation of their energy efficiency is the aim of the work. Methods of experimental research of energy characteristics of the electric drive of the trolleybus compressor are used. Results. The article presents the results of the study and proposals for improving the energy efficiency of electric drives of electric vehicle compressors based on the measurement of operating parameters of the electric motor and compressor. The study of the trolleybus compressor traction drive shows the following: the average ratio of the maximum value of the compressor motor starting current to a constant value; the average ratio of the maximum value of the engine starting current to the nominal; the average duration of the transient - the power of the compressor engine at the start, the average amount of the electric power consumed by pneumatic system during a working change of a rolling stock on the route. Originality. The results of experiments proving the irrational use of electric drives of trolleybus rolling stock are obtained, and the ways of solving the problem are indicated. Practical value. The expediency of solving resource saving issues when choosing auxiliary electric drives of electric transport rolling stock is shown.
Key words: electric transport, compressor, electric drive, energy efficiency, catenary, power.
References
Ковалко М.П., Денисюк С.П. Енергозбере-ження – пріоритетний напрямок державної політики України. Київ, 1998. 506 с.
Будниченко В.Б. Критерии оценки потерь электроэнергии в конструкции подвижного состава. Коммунальное хоз-во городов. Київ, 2003. №23. С. 193-197.
Мамалыга В.М. Практически важные задачи сбережения энергии, потребляемой маши-нами и механизмами с электроприводом, и принцип достаточности. Энергетика и элек-трификация. 2000. №5. С. 40-44.
Попович М. Г., Лозинський О. Ю., Клепі-ков В. Б. Електромеханічні системи автома-тичного керування та електропривод. Київ. 2005. 678 с.
Кривовяз В., Васильев П., Маевский В. Тяго-вый электропривод постоянного тока модер-низированного трамвайного вагона «Татра-3Е». Силовая электроника. 2007. № 3.
С. 36-38.
Zebardast A., Mokhtari H. Effect of high-efficient electric motors on efficiency im-provement and electric energy saving. Third International Conference on Electric Utility Deregulation and Restructuring and Power Technologies. (Nanjing, 6-9 April 2008). Nanjing, 2008. Р. 1–7.
Далека В. Х. Наукові основи ресурсозбере-ження при експлуатації міського електрич-ного транспорту : автореф. дис. на здобуття д-ра техн. наук : 05.13.22. Київ, 2005. 40 с.
Далека В. Х., Будниченко В. Б., Карпушин Е. І., Коваленко В. І. Технічна експлуатація мі-ського електричного транспорту. Харікв, 2014. 236 с.
Бажинов О. В., Смирнов О. П., Сєріков С. А., Гнатов А. В., Колєсніков А. В. Гібрідні авто-мобілі. Харків, 2008. 327 с.
Яцун М. А. Експлуатація та діагностування електричних машин і апаратів. Львів, 2010. 228 с.
Reference
Kovalko M. P., Denysiuk S.P. (1998) Energozberezhennya - priory`tetny`j napryamok derzhavnoyi polity`ky` Ukrayiny`. [Energy saving is a priority of Ukraine's state policy]. Kyiv. 506. [in Ukrainian].
Budnychenko V. B. (2003) Kriterii otsenki poter elektroenergii v konstruktsii podvizhnogo sostava. [Criteria for assessing energy losses in the design of rolling stock]. Kommunalnoe hozyaystvo gorodov. Kyiv. 23. 193-197. [in Russian].
Mamalyiga V. M. (2000) Prakticheski vazhnyie zadachi sberezheniya energii, potreblyaemoy mashinami i mehanizmami s elektroprivodom, i printsip dostatochnosti. [Practically important tasks of saving the energy consumed by ma-chines and mechanisms with electric drive, and the principle of sufficiency]. Energetika i elektrifikatsiya. 5. 40-44. [in Russian].
Popovych M. H., Lozynskyi O. Yu., Klepikov V. B. (2005) Elektromexanichni sy`stemy` avtomaty`chnogo keruvannya ta el-ektropry`vod. [Elec tromechanical automatic control systems and electric drive]. Kyiv. 678. [in Ukrainian].
Kryvoviaz V., Vasylev P., Maevskyi V. (2007) Tyagovyiy elektroprivod postoyannogo toka modernizirovannogo tramvaynogo vagona «Tatra-3E». [DC traction electric drive of the modernized Tatra-3E tram car]. Silovaya el-ektronika. 3. 36-38. [in Russian].
Zebardast A., Mokhtari H. (2008) Effect of high-efficient electric motors on efficiency improvement and electric energy saving. Third International Conference on Electric Utility Deregulation and Restructuring and Power Technologies. (Nanjing, 6-9 April 2008). Nanjing. 1–7.
Daleka V. Kh. (2005) Naukovi osnovy` resursozberezhennya pry` ekspluataciyi mis`kogo elektry`chnogo transportu. [Scien-tific bases of resource saving at operation of city electric transport]: avtoref. dy`s. na zdobuttya d-ra texn. na-uk : 05.13.22. Kyiv. 40. [in Ukrainian].
Daleka V. Kh., Budnychenko V. B., Karpushyn E. I., Kovalenko V. I. (2014) Texnichna ekspluataciya mis`kogo elektry`chnogo transportu. [Technical opera-tion of urban electric transport]. Kharkiv. 236. [in Ukrainian].
Bazhynov O. V., Smyrnov O. P., Sierikov S. A., Hnatov A. V., Koliesnikov A. V. (2008) Gi-bridni avtomobili. [Hybrid cars]. Kharkiv. 327. [in Ukrainian].
Yatsun M. A. (2010) Ekspluataciya ta diagnostuvannya elektry`chny`x mashy`n i aparativ. [Operation and diagnostics of electri-cal machines and devices]. Lviv. 228. [in Ukrainian].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Василь Хомич Далека, Валерій Борисович Будниченко, Олександр Андрійович Дзюбенко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.