Автомобіль і електроніка. Сучасні технології https://veit.khadi.kharkov.ua/ <p><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Arial',sans-serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: minor-bidi; mso-hansi-theme-font: minor-bidi; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;">Журнал <em><strong>Автомобіль і електроніка. Сучасні технології</strong></em> засновано в 2011 р. кафедрою <strong>Автомобільної електроніки </strong><a href="http://www.khadi.kharkov.ua/"><span style="color: blue;">Харківського національного автомобільно-дорожнього університету (ХНАДУ)</span></a>. </span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Times New Roman',serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;"><br /><br /></span><strong><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Arial',sans-serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: minor-bidi; mso-hansi-theme-font: minor-bidi; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;">ISSN: 2226-9266</span></strong><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Times New Roman',serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;"><br /><br /></span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Arial',sans-serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: minor-bidi; mso-hansi-theme-font: minor-bidi; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;">Журнал включено до <a href="http://nfv.ukrintei.ua/search?sortOrder=title&amp;zasnovSearch=%D0%A5%D0%B0%D1%80%D0%BA%D1%96%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9%20%D0%BD%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B1%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE-%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D1%96%D0%B9%20%D1%83%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82&amp;vidSearch=journal&amp;categorySearch[]=b&amp;">Переліку наукових фахових видань України </a><strong><u><span style="color: #ff0000;">Категорії "Б"</span></u></strong> наказом Міністерства освіти і науки України <strong>№ 612</strong> від<strong> 07.05.2019.</strong></span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Times New Roman',serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;"><br /><br /></span></p> <p align="left"><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Arial',sans-serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: minor-bidi; mso-hansi-theme-font: minor-bidi; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;"><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Arial',sans-serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: minor-bidi; mso-hansi-theme-font: minor-bidi; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;">В журналі публікуються матеріали теоретичних та практичних досліджень присвячених:</span></span></p> <ul> <li><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Arial',sans-serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: minor-bidi; mso-hansi-theme-font: minor-bidi; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;">перспективним напрямкам розвитку автомобільної електроніки;</span></li> <li><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Arial',sans-serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: minor-bidi; mso-hansi-theme-font: minor-bidi; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;">впровадженню та удосконаленню гібридних та електромобілів;</span></li> <li><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Arial',sans-serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: minor-bidi; mso-hansi-theme-font: minor-bidi; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;">моделюванню транспортних процесів і систем;</span></li> <li><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Arial',sans-serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: minor-bidi; mso-hansi-theme-font: minor-bidi; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;">інформаційним технологіям й інтелектуальним системам на транспорті;</span></li> <li><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Arial',sans-serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: minor-bidi; mso-hansi-theme-font: minor-bidi; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;">сучасним технологіям діагностики систем і агрегатів транспортних засобів;</span></li> <li><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Arial',sans-serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: minor-bidi; mso-hansi-theme-font: minor-bidi; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;">методичним дослідженням щодо особливостей навчання та отримання освітніх й наукових ступенів здобувачами технічних спеціальностей.</span></li> </ul> <p><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Arial',sans-serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: minor-bidi; mso-hansi-theme-font: minor-bidi; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;"><em style="box-sizing: border-box;"><span class="viewText" style="box-sizing: border-box; color: #0e3cbe;">Спеціальності</span></em>:</span></p> <p><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Arial',sans-serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: minor-bidi; mso-hansi-theme-font: minor-bidi; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;">113 - Прикладна математика (від 07.05.2019) <br style="box-sizing: border-box;" />121 - Інженерія програмного забезпечення (від 07.05.2019) <br style="box-sizing: border-box;" />122 - Комп’ютерні науки (від 07.05.2019) <br style="box-sizing: border-box;" />133 - Галузеве машинобудування (від 07.05.2019)<br style="box-sizing: border-box;" />151 - Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології (07.05.2019)<br style="box-sizing: border-box;" />274 - Автомобільний транспорт (07.05.2019) <br style="box-sizing: border-box;" />275 - Транспортні технології (за видами) (07.05.2019) <br />141 - Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка (від 11.07.2019) <br style="box-sizing: border-box;" />142 - Енергетичне машинобудування (від 11.07.2019) </span></p> <p><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Arial',sans-serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: minor-bidi; mso-hansi-theme-font: minor-bidi; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;">Журнал також включає матеріали доповідей учасників Міжнародної науково-технічної конференції «Автомобіль і електроніка. Сучасні технології».</span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Times New Roman',serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;"><br /><br /></span><strong><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Arial',sans-serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: minor-bidi; mso-hansi-theme-font: minor-bidi; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;">Мови видання:</span></strong><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Arial',sans-serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: minor-bidi; mso-hansi-theme-font: minor-bidi; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;"> українська, англійська </span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Times New Roman',serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;"><br /><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Arial',sans-serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: minor-bidi; mso-hansi-theme-font: minor-bidi; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;"><strong>Періодичність:</strong></span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Arial',sans-serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: minor-bidi; mso-hansi-theme-font: minor-bidi; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;"> 2 рази на рік (<u><span style="color: #ff0000;">по мірі надходження статей</span></u>).</span> </span></p> <p><strong><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Arial',sans-serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: minor-bidi; mso-hansi-theme-font: minor-bidi; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;">Індексація у вітчизняних і міжнародних наукометричних базах даних:</span></strong><span style="font-size: 11pt; font-family: 'Arial',sans-serif; line-height: 107%; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: minor-bidi; mso-hansi-theme-font: minor-bidi; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-language: RU; mso-ansi-language: RU; mso-bidi-language: HE;"> <a href="https://journals.indexcopernicus.com/search/details?id=47862"><span style="color: blue;">Index Copernicus</span></a>, <a href="https://scholar.google.com.ua/citations?user=wkqiJPkAAAAJ&amp;hl=ru"><span style="color: blue;">Google Scholar</span></a>, <a href="http://ulrichsweb.serialssolutions.com/login">Ulrichsweb (США),</a> <span class="MsoHyperlink"><a href="http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&amp;I21DBN=UJRN&amp;P21DBN=UJRN&amp;S21STN=1&amp;S21REF=10&amp;S21FMT=juu_all&amp;C21COM=S&amp;S21CNR=20&amp;S21P01=0&amp;S21P02=0&amp;S21P03=I=&amp;S21COLORTERMS=0&amp;S21STR=EJ000166">Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського</a></span></span>.</p> <p><strong><a href="https://dspace.khadi.kharkov.ua/dspace/handle/123456789/5454?author_page=1">Статті, що надруковані до 2018 року зберігаються в репозитарії ХНАДУ</a></strong></p> uk-UA <p><strong>Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:</strong></p><p>1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" target="_new">Creative Commons Attribution License</a>, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.</p><p>2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.</p><p>3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.</p> shasyana@gmail.com (Щасяна Аргун / Shchasiana Arhun) shasyana@gmail.com (Аргун Щасяна Валіковна / Shchasiana Arhun) ср, 28 тра 2025 00:00:00 +0300 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Використання застосунку Car Scanner ELM OBD-II для діагностики Hyundai Kona Electric https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/324389 <p>У статті досліджується використання застосунку Car Scanner ELM OBD-II для діагностики електромобілів, зокрема Hyundai Kona Electric. Аналізуються можливості застосунку для моніторингу стану високовольтної батареї, ефективності енергоспоживання та виявлення кодів помилок. Результати показують, що Car Scanner ELM OBD-II є ефективним інструментом для діагностики електромобілів, дозволяючи користувачам у реальному часі контролювати ключові параметри та оцінювати стан батареї.</p> Андрій Гнатов, Щасяна Аргун, Павло Сохін, Наталя Григоренко Авторське право (c) 2025 Андрій Гнатов, Щасяна Аргун, Павло Сохін, Наталя Григоренко https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/324389 ср, 28 тра 2025 00:00:00 +0300 Розробка методики перевірки каналу вимірювання швидкості роликового стенду пересувної станції діагностування (ПДС-Л) https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/322604 <p><em>У статті розглянуто питання метрологічної перевірки вимірювальної системи інерційного роликового стенда. Одним із основних параметрів є значення поточної швидкості у контакті колеса автомобіля з роликами стенда. Розроблена методика перевірки каналу вимірювання швидкості з використанням фотоелектричного датчика вихідних імпульсів. Ця методика стосується перевірці всіх складових каналу трансляції вихідного сигналу. Розроблена методика перевірки базується на принципах інженерних знань в галузі метрології та засобів вимірювальної техніки. Застосування запропонованої методики перевірки вимірювальної системи дозволяє забезпечити об'єктивність оцінки вимірюваних параметрів та необхідну точність вимірів. Запропонована методика може використовуватися при проведенні метрологічної атестації роликового стенда</em></p> Ігор Мармут, Юрій Горбік Авторське право (c) 2025 Ігор Мармут, Ігор Чорний https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/322604 ср, 28 тра 2025 00:00:00 +0300 Порівняльний аналіз шарнірно-зчленованих автобусів за маневреністю https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/322159 <p>Безпека руху автомобілів та автопоїздів значною мірою залежить від їх динамічних властивостей, зокрема маневреності, стійкості та керованості. Для транспортних засобів з великою довжиною, зокрема шарнірно-зчленованих автобусів, виникає потреба у додатковому керуванні колесами причіпної секції, яке може здійснюватися кінематичним або динамічним способом. За допомогою програмного забезпечення Maple 15 було проведено розрахунки габаритних радіусів та смуг руху транспортного засобу при різних маневрах. Результати моделювання показали, що керування колесами причіпної секції зменшує ширину смуги руху, що сприяє підвищенню маневреності. Також досліджувалося динамічне керування шляхом регулювання різниці крутних моментів на колесах, яке забезпечує ефективність гальмування та покращує керованість, проте має обмеження за швидкісними режимами через можливий ризик втрати стійкості.</p> Володимир Cахно, Ігор Мурований, Світлана Шарай, Андрій Котенко Авторське право (c) 2025 Володимир Cахно, Ігор Мурований, Світлана Шарай, Андрій Котенко https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/322159 ср, 28 тра 2025 00:00:00 +0300 Підвищення енергоефективності транспортних енергоустановок використанням комбінацій традиційного та альтернативних палив https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/326221 <p><em>У статті наведено результати досліджень використання різноманітних комбінацій традиційного та альтернативного палива, зокрема сумішей бензину та етанолу, а також додавання водню до суміші рідких палив та водневмісного газу до повітряного заряду. За результатами досліджень підтверджено можливість підвищення енергоефективності досліджуваної енергоустановки у окремому режимі роботи за окремими та груповим критеріями, зокрема, ефективним коефіцієнтом корисної дії, викидами забруднюючих речовин, вуглекислого газу та ступенем використання водню у створенні енергії.</em></p> Микола Цюман Авторське право (c) 2025 Микола Цюман https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/326221 ср, 28 тра 2025 00:00:00 +0300 Дослідження та оптимізація температурного режиму літій-іонних акумуляторів у складі тягової батареї електромобіля https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/324571 <p><em>У статті досліджуються електричні та теплові характеристики модульної літій-іонної акумуляторної батареї в умовах імітаційного моделювання розрядних режимів, характерних для руху легкового електромобіля за різними їздовими циклами. У ході експериментальних випробувань проведено якісну та кількісну оцінку тепловиділення літій-іонних акумуляторів у складі тягової батареї електромобіля, а також підтверджено ефективність пасивного повітряного охолодження акумуляторів у запропонованій конструкції модулів батареї.</em></p> Владислав Латвинський, Руслан Багач, Олександр Плахтій, Валентин Запорізький Авторське право (c) 2025 Владислав Латвинський, Руслан Багач, Олександр Плахтій, Валентин Запорізький https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/324571 ср, 28 тра 2025 00:00:00 +0300 Розробка прогностичної моделі деградації ємності літій-іонних акумуляторних батарей електромобілів https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/318269 <p><strong><em>Анотація.</em></strong><em> Стаття присвячена проблемі підвищення безпеки, екологічності та економічності транспортних засобів за рахунок використання літій-іонних акумуляторних батарей, прогнозування їх остаточного терміну служби за допомогою нової прогностичної моделі деградації ємності. Проведений аналіз працездатності та деградації літій-іонних акумуляторів та досліджені фактори їх деградації. Розроблена прогностична модель деградації ємності літій-іонних акумуляторних батарей електромобілів, яка визначає залишковий корисний ресурс акумуляторної батареї та передбачає його життєвий цикл, використовуючи дані лише з ранніх циклів заряд/розряд, на яких відбувається значно менша деградація. Наведені методи підвищення терміну служби батарей електромобілів</em></p> Олег Смирнов, Анна Борисенко Авторське право (c) 2025 Олег Смирнов, Анна Борисенко https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/318269 ср, 28 тра 2025 00:00:00 +0300 Шляхи вдосконалення автомобільного шасі засобу аеродромно-технічного забезпечення польотів встановленням гібридного силового агрегата https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/325738 <p><em>У статті запропоновані шляхи вдосконалення автомобільного шасі засобу аеродромно-технічного забезпечення польотів встановленням гібридного силового агрегата. Проведено аналіз існуючих конструкцій військових автомобілів з гібридним силовим агрегатом, а також здійснено теоретичне обґрунтування варіанта модернізації автомобільного шасі засобу аеродромно-технічного забезпечення польотів встановленням гібридного силового агрегату за умовою забезпечення електричною енергією роботи власного спеціального обладнання та обладнання аеродрому. Використання наданого варіанта автомобільного шасі засобу аеродромно-технічного забезпечення польотів з гібридним силовим агрегатом надає можливість у подальшому розробити комплекти для модернізації будь-яких автомобілів до рівня PHEV під час проведення капітального або середнього ремонту.</em></p> Ігор Рогозін, Сергій Новічонок, Андрій Нечаус, Антон Ісаєв Авторське право (c) 2025 Ігор Рогозін, Сергій Новічонок, Андрій Нечаус, Антон Ісаєв https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/325738 ср, 28 тра 2025 00:00:00 +0300 Дослідження методів машинного навчання для оптимізації енергоспоживання в гібридних електромобілях з підзарядкою від мережі https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/326110 <p>У статті представлено огляд сучасних підходів до оптимізації енергоспоживання в гібридних електромобілях, що підключаються до мережі (PHEV), із використанням алгоритмів машинного навчання (ML). Актуальність дослідження зумовлена необхідністю підвищення ефективності PHEV для зниження витрати палива та рівня шкідливих викидів, а також складністю керування енергопотоками між двигуном внутрішнього згоряння та електродвигуном за різних умов руху. Для досягнення поставленої мети застосовано інтелектуальні підходи керування енергоспоживанням, зокрема алгоритми глибокого навчання, методи навчання з підкріпленням та модельно-передбачувальне керування, призначені для адаптивного керування розподілом енергії в режимі реального часу. Розглянуто ключові параметри та функції системи керування енергією, визначено ключові технічні виклики та тенденції розвитку. Особливу увагу приділено динамічній адаптації EMS до умов руху, прогнозуванню енергетичних потреб, моніторингу технічного стану акумулятора, а також персоналізованим стратегіям керування, що реалізуються на основі алгоритмів ML. Результати дослідження підтверджують, що застосування ML-стратегій керування енергією дає змогу наблизитися до оптимального режиму енергоспоживання та підвищує економію палива порівняно з традиційними методами на основі правил. У висновках визначено основні виклики впровадження ML у системи PHEV, серед яких потреба у великому обсязі даних для навчання, забезпечення швидкодії алгоритмів та їхня надійність в умовах невизначеності. Також окреслено напрямки подальших досліджень. Проте, попри значний прогрес, залишаються невирішені питання та перспективні напрями для подальших досліджень задля вдосконалення EMS у PHEV. Проте, попри значний прогрес, залишаються невирішені питання та перспективні напрями для подальших досліджень. У цьому огляді узагальнено наявні знання, виявлено наукові прогалини та наголошено на важливості подальших досліджень задля вдосконалення EMS у PHEV.</p> Нікіта Тараненко, Ірина Трунова Авторське право (c) 2025 Нікіта Тараненко, Ірина Трунова https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/326110 ср, 28 тра 2025 00:00:00 +0300 До визначення стійкості автомобіля категорії М1 з причепом категорії О2 у гальмівному режимі https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/322160 <p><em>Безпечність автопоїздів М1 з причепами О2 залишається критично важливою через зростання їх використання приватними користувачами. Нерівномірний розподіл гальмівних сил та неправильне завантаження можуть призводити до втрати стійкості. Досліджено вплив конструктивних і експлуатаційних факторів на стійкість автопоїзда Mercedes-Benz Sprinter з причепом ПВБФ 15 методом математичного моделювання. Встановлено, що стійкість обмежується тяговим автомобілем, який втрачає стійкість при коефіцієнті нерівномірності 0,7, тоді як причіп залишається стійким у діапазоні 0,53-1,0. Збільшення завантаженості покращує стійкість, а підвищення центру мас понад 0,35 критично знижує безпечність. Вперше комплексно досліджено взаємозв'язок між гальмівними силами, завантаженістю та геометрією в контексті загальної стійкості. Результати використовуються для вдосконалення нормативів та створення систем безпеки.</em></p> Станіслав Стельмащук, Василь Онищук, Валерій Стельмащук Авторське право (c) 2025 Станіслав Стельмащук, Василь Онищук, Валерій Стельмащук https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/322160 ср, 28 тра 2025 00:00:00 +0300 Комп'ютерне проєктування та моделювання енергетичних систем у навчальному процесі https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/324570 <p><strong><em>Проблема. </em></strong><em>Стаття висвітлює роль комп’ютерного моделювання в навчанні енергетиків. Описано програмні комплекси (MATLAB, ANSYS, ETAP, PSCAD) для аналізу та оптимізації енергосистем. Наведено приклади застосування, зокрема проєктування сонячних і зарядних станцій. Визначено переваги моделювання: економія ресурсів, точність аналізу. Наголошено на важливості цифрових технологій у підготовці фахівців зі сталого розвитку. <strong>Мета. </strong>Аналіз значення комп’ютерного проєктування та моделювання в підготовці фахівців з енергетики, вивчення сучасних програмних комплексів та оцінка їх впливу на ефективність освітнього процесу. <strong>Методологія</strong>. Дослідження базується на аналізі наукових джерел, порівнянні програм (MATLAB, ANSYS, ETAP, PSCAD), огляді кейсів та експериментальному моделюванні енергосистем. Оцінено вплив цифрових технологій на формування професійних навичок студентів. <strong>Результати. </strong>Підтверджено ефективність комп’ютерного моделювання у підготовці</em> <em>енергетиків. Проаналізовано програмні пакети (MATLAB, ANSYS, ETAP, PSCAD, HOMER Pro, Energy Plus) для моделювання та оптимізації енергосистем. Визначено переваги цифрових технологій: економія ресурсів, безризикове тестування, точність аналізу. Розглянуто кейси проєктування сонячних електростанцій, аналізу мережі, оптимізації охолодження та зарядних станцій. Інтеграція моделювання сприяє розвитку критичного мислення та аналітичних навичок. <strong>Оригінальність. </strong>Дослідження підкреслює важливість комп’ютерного моделювання в освіті енергетиків. Проаналізовано використання сучасних програм (MATLAB, ANSYS, ETAP, PSCAD) у навчальному процесі. Показано їхню роль в оптимізації енергосистем та розвитку критичних навичок. Наголошено на значенні моделювання для інновацій і міждисциплінарної співпраці. Інтеграція моделей зміцнює теоретичні знання й практичні навички. <strong>Практичне значення. </strong>Результати дослідження сприяють удосконаленню підготовки енергетиків. Інтеграція моделювання (MATLAB, ANSYS, ETAP, PSCAD) підвищує якість навчання без значного обладнання. Оптимізація курсів через інтерактивні завдання й проєкти корисна для освіти, науки та консультування.</em></p> Руслан Багач, Владислав Латвинський, Олександр Плахтій, Марина Філіп’єва Авторське право (c) 2025 Руслан Багач, Владислав Латвинський, Олександр Плахтій, Марина Філіп’єва https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/324570 ср, 28 тра 2025 00:00:00 +0300 Дослідження технічних характеристик та методів заряджання електромобіля Hyundai Kona Electric https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/324150 <p>У статті проведено дослідження технічних характеристик та способів заряджання електромобіля Hyundai Kona Electric. Проаналізовано розвиток поколінь цієї моделі, порівняно її акумуляторні батареї, зарядну архітектуру та швидкість заряджання. Визначено вплив ємності акумулятора на запас ходу та ефективність експлуатації. Розглянуто різні стандарти зарядних портів та їхню сумісність із зарядною інфраструктурою. Отримані результати можуть бути корисними для оцінки можливостей Hyundai Kona Electric у контексті електромобільного транспорту.</p> Щасяна Аргун, Андрій Гнатов, Ольга Ульянець Авторське право (c) 2025 Andrii Hnatov https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/324150 ср, 28 тра 2025 00:00:00 +0300 Оцінка функціональності мобільних додатків для взаємодії з зарядною інфраструктурою електромобілів в Україні https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/329950 <p><em>В статті досліджуються мобільні додатки, що використовуються для пошуку та вибору зарядних хабів електромобілів в Україні. Проведено оцінку функціональності та проаналізовано інформативність додатків-агрегаторів та додатків мереж зарядних станцій. Результати показують, що існує незначний розрив в функціональності додатків, а інформація додатків-агрегаторів не співпадає з даними додатків мереж. Дослідження дозволяє виявити недоліки формування зарядної інфраструктури електромобілів та визначити напрямки їх усунення.</em></p> Дмитро Бондаренко, Олександр Дзюбенко Авторське право (c) 2025 Олександр Дзюбенко, Дмитро Бондаренко https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ https://veit.khadi.kharkov.ua/article/view/329950 ср, 28 тра 2025 00:00:00 +0300